NOWE HORYZONTY tournée

Opis

Tegoroczne Nowe Horyzonty Tournee jak zwykle stanowi święto współczesnego kina artystycznego i zaprasza do celebrowania jego różnorodności.

Nowe Horyzonty tournéeto wyjątkowe wydarzenie, które skupia w sobie naczelne wartości i misję nowohoryzontowego kina: przekraczać granice i otwierać umysły. W ostatni weekend kwietnia mieszkańcy ponad 20 miast rozsianych po całej Polsce będą mogli odkryć cztery perełki wyłowione przez zespół programerów Międzynarodowego Festiwalu Filmowego mBank Nowe Horyzonty podczas najważniejszych światowych wydarzeń prezentujących znakomite kino – jak Cannes czy Berlinale.

To doświadczenie, które zdecydowanie zasługuje na wielki ekran – w programie tournée znalazły się dzieła epickie, olśniewające wizualnie, bezkompromisowe, pełne brawury, ale też dające przestrzeń do przedmajówkowego oddechu. To idealna rozgrzewka przed tegorocznym festiwalem mBank Nowe Horyzonty (18-28.07) i okazja, żeby nakarmić kinofilskie zmysły.

Co w programie?

W ramach tegorocznego tournée będzie można dać się porwać w nieprzewidywalną eskapadę podczas seansu argentyńskich Delikwentów Rodriga Moreno (Grand Prix Nowych Horyzontów 2023), która prowadzi nas od napadu na bank w kierunku iluzorycznej wolności od trosk i monotonii życia codziennego. Z kolei mistrz tureckiego kina Nuri Bilge Ceylan w swoim majestatycznym arcydziele Wśród wyschniętych traw prezentuje pasjonujące zderzenie postaw i ideałów, zbudowane z impresji, fenomenalnych dialogów, emocjonalnych starć, znakomitego aktorstwa (nagroda dla najlepszej aktorki w Cannes) oraz prostych, choć przemyślanych i zachwycających ujęć. Samsara Loisa Patiño to natomiast filmowe wcielenie buddyjskiej medytacji – magiczne doświadczenie immersyjne, jakiego świat kina jeszcze nie widział. A majstersztyk Eureka Lisandra Alonso zmyślnie łączy gatunki: od „brudnego” westernu z Viggo Mortensenem i Chiarą Mastroianni, przez policyjny film noir, aż po hipnotyzującą przeprawę przez amazońską dżunglę w jednej fascynującej mozaice przedstawiającą rdzennych mieszkańców obu Ameryk. Każdy z tych filmów oferuje inny rodzaj kontemplacji i inną historię, jednak wszystkie łączy wątek nieskrępowanej niczym natury, która otula i koi, rzuca wyzwania i przypomina o ludzkich ograniczeniach. Dzięki temu nowohoryzontowe tournée idealnie wpisuje się w czas, gdy ziemia wiosennie budzi się do życia.

Samsara, reż. Lois Patiño
Zdobywca Nagrody Specjalnej Jury na Berlinale, najnowszy film Loisa Patiño, którego Czerwony księżyc był prezentowany w nowohoryzontowym konkursie w 2020 roku. Magiczna, przepełniona współczuciem, łagodna, a przy tym przeszywająca Samsara na początek zabiera nas do Laosu i zostawia na łonie oszałamiającej bujnej natury w towarzystwie młodziutkich buddyjskich mnichów. Widzimy, jak u łoża Mony pewien chłopiec czyta Tybetańską księgę umarłych, by pomóc jej przeprawić się na tamten świat. Laotański rozdział tej opowieści, obfitujący w zachwycające obrazy, których nie powstydziłby się Apichatpong Weerasethakul, też kończy się przeprawą: zaskakującym reżyserskim gestem, który zamienia seans w przeżycie spoza kinowego banału, w doświadczenie immersyjne, dowodzące, że czasem najwięcej widać, gdy zamknie się oczy. A gdy je otworzymy, będziemy już w zupełnie innym miejscu.

Delikwenci, reż. Rodrigo Moreno
Delikwenci Rodrigo Moreno to jeden z niekwestionowanych przebojów ostatniego Cannes. Ta przezabawna, nieprzewidywalna, pełna fantazji i uroku opowieść rozpoczyna się jak dramat obyczajowy o sfrustrowanym monotonną egzystencją urzędniku, by nieoczekiwanie zamienić się w rasowy kryminał o napadzie na bank. A to dopiero początek! Moreno przekonuje nas bowiem, że prawdziwe życie i prawdziwe kino zaczyna się wtedy, kiedy ściągamy uniformy, radykalnie zrywamy z kieratem codzienności, iluzją zawodowego i artystycznego bezpieczeństwa i z egzystencjalną i kinową rutyną. Jego bohaterowie, kasjerzy Román i Morán, wkraczają więc na terytorium przygody, gdzie w towarzystwie bohemy będą poznawać wartość (i cenę) wolności. Prezentowana w sekcji Un Certain Regard arthouse’owa komedia kryje w sobie – niczym sejf, którego zawartość plądrujemy z zachwytem – mnóstwo niespodzianek.

Eureka, reż. Lisandro Alonso
Pierwszy od dziewięciu lat film Lisandro Alonso miał premierę w Cannes w ramach pokazów specjalnych. Enigmatyczne, oniryczne dzieło Argentyńczyka płynnie przemieszcza się pomiędzy kilkoma epokami, gatunkami i konwencjami. Czarno-biały western (z Chiarą Mastroianni i Viggo Mortensenem w obsadzie), skąpany w czerwono-niebieskich światłach radiowozu współczesny kryminał, którego akcja rozgrywa się w rezerwacie Indian w Dakocie, i wreszcie zanurzona w latach 70. przypowieść o winie, karze i gorączce złota w amazońskiej dżungli. Eureka skupia się na kwestii reprezentacji. Jej bohaterowie, rdzenni mieszkańcy obu Ameryk, zamknięci są w narzuconych im ramach, a ucieczką przed przesądzonym przez kolonizację (także artystyczną) losem jest nieustanny ruch, przemieszczenie w stronę tego, co nieuchwytne, radykalna przemiana. Tym procesom podlega także sam film, który nie przywiązując się do żadnej narracji, uwalnia od ich kategoryczności zarówno bohaterów, jak i widzów. To, co łączy wszystkie „części” Eureki, to hipnotyczny rytm, gęstość i uroda obrazów. Jednym z producentów filmu jest wybitny amerykański dokumentalista Roberto Minervini.

Wśród wyschniętych traw, reż. Nuri Bilge Ceylan
 Mistrz kina tureckiego Nuri Bilge Ceylan, autor Uzaka, Pewnego razu w Anatolii i Zimowego snu, ponownie zachwycił publiczność festiwalu w Cannes kinem melancholijnym i epickim w metrażu. Główny bohater Samet wraca do zanurzonej w śniegu anatolijskiej wioski, gdzie jest nauczycielem plastyki. Czuje się lepszy niż wszyscy wokół niego, czeka na awans, tymczasem zostaje oskarżony przez dwie uczennice o niewłaściwe zachowanie… Ceylan kreśli portret człowieka zapatrzonego w puste ideały, kogoś kategorycznie wierzącego w system wartości, który sam stworzył – wiecznie oskarżającego, miotającego się, oślepionego swoim egoizmem. Wśród wyschniętych traw to studium narcyzmu – cierpliwie zbudowane z impresji, fenomenalnych dialogów, emocjonalnych starć i prostych, choć przemyślanych statycznych ujęć. To kino piękne wizualnie, zatopione w dygresjach, pełne przenikliwych sformułowań. Ceylan pozostaje wierny sobie – i dobrze!

Repertuar

  • Samsara 25 kwietnia 2024 / 20:40
  • Delikwenci 26 kwietnia 2024 / 19:45
  • Wśród wyschniętych traw 27 kwietnia 2024 / 19:30
  • Eureka 28 kwietnia 2024 / 17:50


https://www.youtube.com/watch?v=9JXC0m4lcnI


Samsara

25 kwietnia 2024 / 20:40,

dramat

Reżyseria: Lois Patiño

Wyk.: Amid Keomany, Toumor Xiong, Simone Milavanh, Mariam Vuaa Mtego, Juwairiya Idrisa Uwesu

W świątyniach Laosu nastoletni mnisi towarzyszą duszy przechodzącej z jednego ciała do drugiego przez bardo.

Delikwenci

26 kwietnia 2024 / 19:45,

dramat, kryminał

Reżyseria: Rodrigo Moreno

Wyk.: Daniel Elias, Esteban Bigliardi, Margarita Molfino, German De Silva, Laura Paredes, Mariana Chaud, Cecilia Rainero

Przezabawna, nieprzewidywalna, pełna fantazji i uroku opowieść, jeden z przebojów ostatniego Festiwalu w Cannes.

Wśród wyschniętych traw

27 kwietnia 2024 / 19:30,

dramat

Reżyseria: Nuri Bilge Ceylan

Wyk.: Deniz Celiloğlu, Merve Dizdar, Musab Ekici

Mistrz kina tureckiego Nuri Bilge Ceylan, ponownie zachwycił publiczność festiwalu w Cannes kinem melancholijnym i epickim w metrażu.

Eureka

28 kwietnia 2024 / 17:50,

dramat

Reżyseria: Lisandro Alonso

Wyk.: Viggo Mortensen, Chiara Mastroianni, Luísa Cruz

Oniryczne dzieło Argentyńczyka płynnie przemieszcza się pomiędzy kilkoma epokami, gatunkami i konwencjami.