Piękna złośnica | pokaz specjalny
238 min.
- Tytuł oryginalny La belle noiseuse
- Gatunek dramat psychologiczny | 15 +
- Reżyseria Jacques Rivette
- Kraj produkcji Francja
- Rok produkcji 1991
- Obsada Michel Piccoli, Jane Birkin, Emmanuelle Béart, Marianne Denicourt, David Bursztein
- Nagrody Grand Prix oraz Nagroda Jury Ekumenicznego na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Cannes w 1991 roku
- Bilet 30 zł normalny, 25 zł ulgowy
- język francuski, angielski | napisy polskie

Opis
Film po rekonstrukcji i w jakości 4K. Wspaniali aktorzy, piękne francuskie plenery i niezapomniana historia o tworzeniu obrazu. W trakcie projekcji w okolicach 135 minuty filmu przewidziana jest 5-minutowa przerwa.
Malarz Frenhofer mieszka z kochającą żoną w słonecznej posiadłości, w uroczym francuskim regionie Langwedocja-Roussillon. Jego życie to szczęśliwa, spokojna rutyna. Kiedy jednak poznaje piękną, intrygującą Marianne, postanawia wrócić do malowania obrazu porzuconego przed laty. Długie sesje z modelką zmieniają się w psychologiczny pojedynek dwóch silnych osobowości. Zaczynają nadwyrężać małżeństwo artysty. Na naszych oczach rodzi się malarskie arcydzieło – ale za jaką cenę?
Film zdobył Grand Prix oraz Nagrodę Jury Ekumenicznego na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Cannes w 1991 roku. Nagrodzone canneńskim Grand Prix opus magnum Jacquesa Rivette’a to najbardziej zmysłowy i radykalny film o malarstwie, jaki kiedykolwiek nakręcono i zarazem popis aktorski Michela Piccoli, Jane Birkin i Emmanuelle Béart. Partnerem medialnym dystrybucji kinowej filmu jest podcast Spoiler Master. Partnerem dystrybucji filmu jest Instytut Francuski.
“Aż do filmu Rivette’a – w którym po raz pierwszy prawdziwy malarz rzeczywiście maluje i to według własnych praw i własnego widzenia – żaden malarz nie malował naprawdę w żadnym filmie fabularnym” – mówił Bernard Dufour, który w “Pięknej złośnicy” malował obraz.
KRYTYCY O FILMIE:
Największy hołd złożony malarstwu przez kino Michał Oleszczyk, Podcast „SpoilerMaster”
Piękna złośnica to film monumentalny, ale bardzo intymny, oparty na prostym pomyśle, ale niezwykle złożony i głęboki, wymykający się jakiejkolwiek próbie syntetycznego, zwięzłego opisu. Jest w tym dziele niewątpliwie charakterystyczna arcydziełom nieuchwytność, czyniąca zeń nie tylko opus magnum Jacquesa Rivette’a, ale i jeden z najważniejszych obrazów lat 90. Jędrzej Sławnikowski, Pełna Sala
Dla Rivette’a tekst Balzaka staje punktem wyjścia do rozważań na temat istoty procesu twórczego. Świadomie dobiera wykonawców, śledzi ich zachowanie na planie, rejestrując najdrobniejsze gesty. Sztuka staje się narzędziem wyrażania siebie, ale –przede wszystkim – dążenia do prawdy już na poziomie procesu tworzenia. Tu każdy szczegół nabiera znaczenia, zwłaszcza jeśli podany zostaje przez aktorów tej miary co Michel Piccoli (malarz) i Emmauelle Béart (modelka). Konrad J. Zarębski, sfp.org.pl
W repertuarze
16 III 16:00