Trzy kolory. Biały Kieślowski, Wajda, Morgenstern

91 min.
  • Gatunek dramat, psychologiczny
  • Reżyseria Krzysztof Kieślowski
  • Kraj produkcji Francja, Polska, Szwajcaria
  • Rok produkcji 1993
  • Obsada Zbigniew Zamachowski, Julie Delpy, Janusz Gajos, Jerzy Stuhr, Cezary Pazura
  • Bilet 13 zł

Opis

Trzy kolory. Biały to druga część tryptyku, na który składają się jeszcze : Niebieski i Czerwony. Karol, Polak mieszkający we Francji, rozwodzi się z żoną, traci salon fryzjerski i ląduje na bruku.

Wszystkie filmy cyklu Trzy kolory nawiązują do Rewolucji Francuskiej, w warstwie ideologicznej odnosząc się w swobodny sposób do jej sztandarowych haseł: Wolność, Równość, Braterstwo, a w warstwie formalnej, za sprawą używanego jako symbol koloru, do barw francuskiej flagi. Kolejne elementy występowały w trójkach: trzy kolory na fladze Francji, trzy słowa wyrażające trzy wartości: wolność, równość i braterstwo. Trzy państwa (Francja, Polska, Szwajcaria) i trzy miasta (Paryż, Warszawa i Genewa), w których kręcono kolejne części cyklu. Trzy ważne festiwale, na których je później pokazano. I trzy aktorki w głównych rolach: Juliette Binoche, Julie Delpy, Irène Jacob.

Film prezentowany w ramach przeglądu towarzyszącego wystawie w Miejskiej Galerii Sztuki:
Kieślowski, Wajda, Morgenstern na nowo w plakatach Andrzeja Pągowskiego.

Nowe spojrzenie na filmy trzech znaczących polskich reżyserów, wnikliwość artysty – autora plakatów, jego kunszt oraz dowcip – składają się na atrakcyjność wystawy Kieślowski, Wajda, Morgenstern na nowo w plakatach Andrzeja Pągowskiego. Wystawa nawiązuje do najlepszej tradycji polskiego plakatu, wg której plakat jest zarówno nierozerwalnie związany z dziełem filmowym, a jednocześnie zachowuje autonomię artystyczną.

W 2016 Andrzej Pągowski zainicjował autorski projekt „Kieślowski na nowo”, który polegał na stworzeniu zupełnie nowych plakatów do filmów Krzysztofa Kieślowskiego, zarówno fabularnych, jak i krótkometrażowych oraz etiud. Powstało wówczas 45 plakatów. Prezentowane były po raz pierwszy na wystawie plenerowej towarzyszącej Festiwalowi Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni.
W roku 2020, z okazji 95. rocznicy urodzin i 5. rocznicy śmierci powstały nowe realizacje projektowe do 60 filmów Andrzeja Wajdy w ramach projektu „Wajda na nowo”. I tym razem powstały plakaty nie tylko do fabuł, ale też do wielu dokumentów i etiud. Premiera projektu miała miejsce w Suwałkach, rodzinnym mieście reżysera, podczas festiwalu jego imienia w 2021 roku, później była prezentowana między innymi na Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni. W 2023 roku premierę w Gdyni miał projekt „Morgenstern na nowo” – cykl 20 plakatów do filmów Janusza Morgensterna.
Wszystkie trzy projekty były prezentowane na wielu wystawach w Polsce, zawsze oddzielnie. Założeniem wystawy w Miejskiej Galerii Sztuki jest scalenie projektów w jedną prezentację.
Autorem motywu graficznego do wystawy jest sam Andrzej Pągowski. Wystawie towarzyszy katalog z tekstami Autora oraz krytyka filmowego Łukasza Maciejewskiego.
***
Andrzej Pągowski urodził się w 1953 roku, ukończył PWSSP w Poznaniu. Jest autorem prawie 2000 plakatów wydanych drukiem od 1977 roku w Polsce i zagranicą. Ponadto zajmuje się ilustracją książkową i prasową, jest autorem okładek wydawnictw płytowych, scenografii teatralnych i telewizyjnych, scenariuszy filmów i teledysków. Uprawia malarstwo. Zdobył liczne nagrody, m.in. sześć złotych medali w Konkursie The Hollywood Reporter w Los Angeles. Swoje prace prezentował na wielu wystawach indywidualnych w kraju i zagranicą. Jego plakaty znajdują się między innymi w zbiorach MoMA w Nowym Jorku i San Francisco oraz w Centrum Pompidou w Paryżu. MoMA umieściło plakat „Uśmiech wilka” wśród 100 najważniejszych dzieł sztuki nowoczesnej w zbiorach MoMA.

 

W repertuarze


01 X 18:00