Veni Vidi Vici

86 min.
  • Gatunek dramat, satyra
  • Reżyseria Daniel Hoesl, Julia Niemann
  • Kraj produkcji Austria
  • Rok produkcji 2024
  • Obsada Laurence Rupp, Ursina Lardi, Olivia Goschler, Kyra Kraus
  • Bilet 20 zł norm. 18 zł ulg. 15 zł w poniedziałki
  • język niemiecki, napisy polskie

Opis

Wyprodukowany przez Ulricha Seidla film „Veni Vidi Vici” to ostra społeczna satyra w stylu kina Rubena Östlunda czy Emerald Fennell. W pokazywanym na festiwalu Sundance filmie, reżyserski duet Daniel Hoesl i Julia Niemann wznosi na wyżyny absurdu nietykalność bogaczy, ujawniając konsekwencje niekontrolowanego systemu, w którym ludzie z wyższych sfer często nie ponoszą odpowiedzialności za swoje czyny.

Na pierwszy rzut oka Maynardowie wiodą idealne, beztroskie życie miliarderów. Problemy zwykłego człowieka w ogóle ich nie dotyczą, mogą pozwolić sobie na każdą zachciankę, a wszelkie ich zachowania pozostają bez jakichkolwiek konsekwencji. Pławią się w luksusie, dbając jedynie o rodzinę, która – jak przekonuje jedna z bohaterek – jest dla nich wszystkim. Swoje prawdziwe oblicze pokazują dopiero wtedy, gdy ktoś zaczyna kwestionować ich status. Bo świat, do którego weszli w dość kontrowersyjny sposób, dla zwykłego śmiertelnika pozostaje nieosiągalny. A gdy ktoś się już do niego dostał, nie będzie tak łatwo chciał go opuścić. Niezależnie od okoliczności. Maynardów nie da się zatem powstrzymać, bez względu na obciążające ich dowody czy nawet obowiązujące prawo.

   „Veni Vidi Vici już samym tytułem przypomina, jak długą tradycję w kulturze zachodniej ma traktowanie władzy jako indywidualnego sukcesu, którego miarą jest nieustanne zwiększanie materialnego i symbolicznego stanu posiadania. Podobną funkcję pełni otwierający film cytat z powieści Źródło amerykańskiej pisarki Ayn Rand. Forsowana w jej prozie wolnorynkowa etyka opiera się na przekonaniu, że wybitne jednostki powinny mieć nieograniczone możliwości rozwoju i samorealizacji. Daniel Hoesl  i Julia Niemann konstruują w swoim filmie antyutopijne laboratorium – trochę w stylu Rubena Östlunda czy Yorgosa Lanthimosa, choć z większą dawką czarnego humoru – w którym przyglądają się społecznym skutkom neoliberalnego kultu jednostki i władzy kapitału. Ich uosobieniem staje się Amon Maynard, miliarder, który w przeszłości zapewne walczył o władzę i majątek, ale teraz nie musi robić już nic, by utrzymać swoją pozycję i wieść spokojne, rodzinne życie. Pieniądze rodzą pieniądze, wpływy umacniają wpływy, a podporządkowani podporządkowują się bez sprzeciwu. Zwyciężył. Co stanie się, gdy najbogatsi będą mogli wszystko? Czego jeszcze zapragną, jeśli wszystko mają? Jak można odebrać im władzę, skoro to oni ją stanowią?”      Paulina Kwiatkowska

W repertuarze


16 XI 19:00
18 XI 16:40
19 XI 18:45
20 XI 20:30
22 XI 14:15
27 XI 14:30